سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی در ساختمان

فهرست محتوا

در اجرای ماده ۴۴ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به منظور افزایش ارزش افزوده ی انرژی و تکمیل زنجیره ی ارزش و کاهش شدت انرژی ، دولت مکلف گردیده است ترتیبی اتخاذ نماید که سالانه تلفات انرژی در بخش ساختمان ۵ درصد کاهش یابد. در همین راستا شورای عالی انرژی کشور به شماره ۴۴۴۰ مورخ ۹۸/۰۲/۰۷ مسئولیت ایجاد و راه اندازی سامانه پایش انرژی در ساختمان را برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گذاشته شد تا با همکاری وزارت نفت و وزارت نیرو اقدام به راه اندازی سامانه مشترک نمایند در نتیجه مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با پشتیبانی و همکاری های بی دریغ پروزه بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجری شرکت مهندسی #آسیا وات اقدام به راه اندازی این سامانه نمود .

سامانه شناسنامه انرژی در ساختمان

Building Energy Identification -BEID

سامانه شناسنامه انرژی در ساختمان (BEID) یک سامانه تحلیلی و اماری است که با هدف بهبود عملکرد سیستم های انرژی در صنعت ساختمان طراحی شده است . این سامانه برای ثبت اطلاعات و داده های مربوط به کیفیت ساخت ، تجهیزات مرتبط با پوسته ساختمان های جدید و پایش نحوه بهره برداری پس از اجرای راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان های موجود برای ذینفعانی چون سیاست گذاران کاربران دولتی و سرمایه گذاران بخش خصوصی در بهینه سازی مصرف انرژی تهیه و راه اندازی شده است

سامانه ارزیابی رویکرد انرژی در ساختمان

Energy Approach Evaluation System -EAES

سامانه ارزیابی رویکرد انرژی (ٍEAES) در پروژه های ساختمانی در حال احداث در افق چند ساله و با پایش مصرف انرژی ، این مکان را فراهم خواهد ساخت تا سیاست گذاری های حوزه انرزی ارزشیابی شده و نسبت به برنامه ریزی مجدد و اصلاح راهکارهای مدیریت انرژی در بخش ساختمان بر پایه داده های اماری مناسب اقدامات لازم صورت گرفته ، همچنین میزان کاهش مصرف انرژی و الاینده های انتشار یافته ، منتشر شود .

مالکان ، سازندگان ، مهندسان طراح و ناظران ، بهره برداران اصلی سامانه ارزیابی رویکرد انرژی در پروژه های ساختمانی هستند. در این سامانه این امکان وجود دارد که با بهره گیری از فرم های اطلاعات ، نرم افزار های تحلیل انرژی ، تحلیل روشنایی و همچنین انجام کلیه محاسبات بر مبنای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ، بتوان مدارک طراحی انرژی ساختمان را در دوره طراحی و ساختمان کنترل نمود .

سامانه اطلاعات پایش انرژی در ساختمانهای موجود

Energy Monitoring Information System – EMIS

سامانه پایش اطلاعات انرژی (EMIS) در ساختمانعای موجود، با هدف بررسی وضعیت مصرف انرژی و شاخص های آن در ساختمان هایی با عمر بیش از یکسال توسعه یافته است. بهره برداران اصلی این زیر سامانه مالکان و مهندسان ناظر هستند. در این زیر سامانه چک لیست های ممیزی انرژی طراحی و تعریف شده و با مشخص شدن پتانسیل های صرفه چویی ، امکان ارزیابی تاثیر واقعی پیاده سازی راهکارهای صرفه جویی بر مصرف انرژی ساختمان از طریق خط مبنای انرژی ساختمان نیز فراهم شده است .

میزان مصرف انرژی و آب ساختمان ها به صورت بر خط و از طریق کنتورهای هوشمند به این سامانه ارسال می شود تا این اطلاعات بر اساس استانداردهای ملی ۱۴۲۵۳و ۱۴۲۵۴ محاسبه شده و میزان انحراف عملکرد انرژی ساختمان نسبت به حالت طراحی مشخص شود. وزارت راه و شهرسازی ، سازمان مهندسی ساختمان ، شهرداری ها، سازمان ملی استاندارد ، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور، سازمان انرژی های تجدید پذیرو بهره وری انرژی ( ساتبا) از جمله سازمانهایی هستند که حسب ضرورت به گزارش تولید شده در این سامانه دسترسی دارند و با توجه به این اطلاعات می توانند به ارزیابی قوانین و سیاست گذاری های حوزه بهره وری انرژی در ساختمان ها بپردازند .

بهره برداران

  • ریاست جمهوری معاونت علمی و فناوری
  • سازمان ملی استاندارد ایران
  • شهرداری
  • مهندسان ناظر
  • مالکین و سرمایه گذاران پروژه های ساختمانی
  • بازرسان انرژی ساختمان
  • سازمان انرژی های نو و بهره برداران انرژی برق(ساتبا)
  • سازمان حفظ محیط زیست
  • مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
  • مهندسان طراح
  • شرکتهای خدمات انرژی
  • شرکت ملی نفت ایران – شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور
  • مالکین ساختمان
جدیدترین ها